Հանրագիտարան >> Հնագիտության հանրագիտարան >> Սարդուրիխինիլի (Հայկաբերդ, Չավուշ Թեփե) ամրոցը

 ՍԱՐԴՈՒՐԻԽԻՆԻԼԻ (ՀԱՅԿԱԲԵՐԴ, ՉԱՎՈՒՇ ԹԵՓԵ): Այս ամրոցը գտնվում է Վան  քաղաքից  50 կմ  դեպի հարավ-արևելքՀուշարձանից  ոչ  հեռու  պահպանվել  է  նախկին հայկական  Աստվածաշեն  գյուղը  (Չավուշ  Թեփե):   Ամրոցը  կառուցված  է  ութգագաթանի  Բոլդաղ լեռնաշղթայի  վրաորը  ձգվում  է   7-8 կմ երկայնքով:   Այն  հարավարևմտյան  կողմում  աստիճանաբար  իջնում  է  դեպի  Վանա լիճը  թափվող  Խոշաբ գետի  հովիտը

 Հայկաբերդի  ամրոցը  արդեն XIX դ. վերջին   գրավել  էր  գիտականների  ուշադրությունը:   Դեռևս  1884 թՍ. Դևգանցը    Վիեննա  է  բերում  բերդից  գտնված  մի  սեպագիր  արձանագրությունորը  հրատարակում  է ՄյուլլերըԱյստեղ  խոսվում է  Սարդուրի II-ի կողմից  15300  կապի   տարողությամբ  շտեմարանի  կառուցման  մասինՀայկաբերդի  առաջին  ուսումնասիրողը  եղել  է  Լեհման-Հաուպտըորն  այնտեղ  հետախուզական  պեղումներ  է  կատարել  և  գծագրել  ամրոցի  սխեմատիկ  հատակագիծը:   1916 թՀայկաբերդ  է  այցելել  Հ. Օրբելին և հավաքել   վերգետնյա  նյութեր:  1956 թ. ամրոցը  նորից  հետազոտում է Չ. Բըրնինորը  հրատարակել  է  համառոտ  նկարագրություն   հուշարձանի  մասինՍկսած  1961 թ. այստեղ  անընդմեջ  պեղումներ  է  կատարել թուրք  հնագետ   Ա. Էրզենը` հրատարակելով  պեղումների  արդյունքներին նվիրված երկու հատոր

 Հայկաբերդը  տեղադրված  է   Բոլդաղ  լեռնաշղթայի  2-րդ և 3-րդ   ժայռագագաթների  վրա և  հովտի  մակերեսից  90-110 մ բարձր է:   Բլուրների  միջև  ձգվում  է մի  փոքրիկ  գոգավորություն:   Հուշարձանը  կազմված  է   ընդհանուր  պարիսպներով  պաշտպանված  վերին  և  ստորին  բերդերից:   Վերին  բերդը  հատակագծում  ուղղանկյուն  էգրավում  է  0,5 հա տարածությունԱյն  գտնվում  է  ստորինից  արևելք  և  վերջինից  բարձր  է  30 մ:   Պարիսպները  ամրացված  են  յուրաքանչյուր  կողմից  հզոր  որմնահեծերովԱրևելյան  և  մասամբ  արևմտյան  կողմից  պահպանվել  է  երկրորդ  շարքը:      

 Վերին  բերդում  կատարված  պեղումների  ժամանակ հայտնաբերվել է քարե  պատով  շրջապատված, 4,5x4,5 մ հատակագծով քառակուսի հարթակ: Հետազոտողների  կարծիքովայն հանդիսացել է  սրբատեղի-տաճար:   Հայկաբերդի  հիմնական  պեղումները  կատարվել  են  ստորին  բերդումՎերջինս   ձգվում  է արևելք-արևմուտք  ուղղությամբ, ունի նեղերկարավուն  հարթակ` ամրացված հզոր  որմնահեծերով:   Այն  պաշտպանված  էր  պարսպապատերովորոնք  ամրացված էին  հարթեցրած  ժայռաբեկորներով և  նրանց  վրա  կառուցած  հենապատերով:  

 Ամրոցի  հատակագծում  կրկնվում է  տեղանքի  կառուցվածքըՀարավային  կողմից  այն  ունի  երկու  աստիճանաձև  ելուստ  և  փոքր-ինչ  դեպի  դուրս  ձգվող  պարիսպ:   Հյուսիսային  պարիսպը  աննշան  կորագիծ էԲոլոր  պարիսպները  ամրացված  ենբայց   աշտարակների  մնացորդներ  չեն  հայտնաբերվել:

 Ստոորին  բերդի  արևելյան  հատվածում  կառուցվել  են  Հայկաբերդի  պալատական  համալիրները, որոնք  բաղկացած  են ուղղանկյուն  կենտրոնական  դահլիճից (31x31մ  ընդհանուր  տարածությամբ),   երկու  կողմից  հարակից  պահեստային  շինություններից  և  բաց  բակիցուր  տեղադրված  են  սրբարաններըԸստ  ԱԷրզենի` այս  պալատական  համալիրները  եղել  են  երեք  հարկանի: Բազմահարկության  մասին  են  վկայում  պեղումների  ժամանակ  հատակի  վրա  նկատված  երեք` մեկը  մյուսի  վրա փլուզված  տանիքների  հետքերը:

 Ուրարտական  կիրառական   արվեստում  կան  բազմահարկ   շենքերի  պատկերներ, որոնց թվում հատկապես  հիշարժան է Վանից  գտնված  թիթեղը` եռահարկ  շենքերի  պատկերներով

 Պալատական  շենքերից դեպի  արևելք պեղվել է  ջրագիծքարե  տաշտով:   Ջուրը  փոքր  առվակով  դուրս  էր  բերվում  ամրոցից: Ստորին  ամրոցի  կենտրոնական  հատվածում պեղվել  է  տաճարԱյն   ունեցել  է քառակուսի  հատակագիծ (արտաքինից   10x10 մներքինից 4,5x4,5 մ): Ցելայի   ճակատը  կառուցված  էր  հարթ  մշակված  բազալտե  խոշոր  քարերովՏաճարի  ներսի  պատերը  ներկած  են  կապույտ  գույնով: Մուտքի  ձախ  անկյունում  պահպանվել է  սեպագիր  արձանագրություն: Նրանում  նշվում էոր  ամրոցը  կառուցել  է  Սարդուրի II-ը  և  անվանել  ՍարդուրիխինիլիԱրքան  կառուցել  է  նաև  Իրմուշինի  աստվածությանը  նվիրված  տաճարԳ. Ղափանցիանի  կարծիքովԻրմուշինի  նշանակում է  ՚հիվանդությունՙհետևաբար Իրմուշինին  հանդիսացել  է  բժիշկներին  հովանավորող  աստվածություն:  

 Այս  տաճարի  հյուսիսարևելյան  պատից  ոչ  հեռու  հայտնաբերվել է  մանր  քարերով  պատված, 21,5x21,5 մ  չափերով  մի  հարթակԱրևելյան  մասում  գտնվել  են  սպիտակ  գույնով  ներկված  աղյուսի  հետքեր, մի  քանի  զոհասեղաններ, իսկ  հյուսիսում` քարե  սեղան: Տաճարի  հարավային  հատվածում  հայտնաբերվել  է  24x20 մ  չափերով  դահլիճորի  տանիքը  հենվում  էր  հզոր  մույթերի  վրաԴահլիճի չորս պատերը   պահպանվել  էին  ոչ  ամբողջովինԴրանք  զարդարված  են  եղել  որմնանկարներով:   Տաճարին   կից կառուցվել են  ամրոցի  պահեստային  շինություններըՍենյակներից  մեկում  հայտնաբերվել  են  200 խոշոր  կարասներորոնք  կիսով չափ  թաղված  են  եղել   հողի  մեջ

 Ամրոցի  ստորին  բերդից  քիչ  հեռու`  27,5x17,5 մ  չափերով  բլրակի  վրապեղվել  է  յուրօրինակ մի միջնաբերդՀետաքրքիր  շինությունների  թվին  է  պատկանում  եզրային  ամրոցըԱյն  շրջապատված  է  ինքնուրյուն  պարիսպներով` ստորին  բերդի  ներսում  կազմելով առանձին շենքԱյստեղ  գտնվեցին  Սարդուրի  II-ի  սեպագիր  արձանագրությունները: Դրանք  վկայում  են  կառուցված  պարիսպների  մասինՇինության  հարավային  մասում  բացված  երկու  սենյակներում  հայտնաբերվեցին   հարուստ  հնագիտական  նյութերբրոնզե  սաղավարտներզենքերկապարճներԴրանց  վրա  կային  նվիրատվական  արձանագրություններ

 Հայտնաբերվել  են  նաև 2-րդ  հարկից թափված  որմնանկարների  հետքերԵրկրորդ  հարկի առկայության մասին հաստատում  են  պատերին  կից  տեղադրված  խոշոր  մույթերըինչպես  նաև  բացված  աստիճանների  մնացորդները:

 Հայկաբերդի վերին և ստորին  ամրոցները  իրարից  անջատվում  են  պարիսպներով:   Երկու  ամրոցների  միջև  ընկած  տարածքն  ունի  12 մ  լայնություն  և 110 մ  երկարություն:   Ա. Էրզենը  պեղեց  մի  հատված,  որտեղ, ըստ  նրահաստատագրվել  է  երեք  մշակույթային  շերտ: Դրանցից  I-ը թվագրվում է Ք.ա VII  դառաջին   կեսով,  II-ըՔ.ա. VII  դերկրորդ  կես-VI դառաջին  կեսով, իսկ  վերջիներրորդ շերտը  կազմված  է  եղել  հայկական միջնադարյան  դամբարանադաշտից:

 Ք.ա.  VII  դշերտերում  բացվել  են  արտաքին պարիսպներին կից բազմաթիվ  կացարաններորոնք  ունեցել  են  3-4  մ  լայնություն  և  6-9  մ  երկարությունԴրանց  հարթ  տանիքները  ծածկված  են  եղել  գերաններով  և  եղեգնովՊեղվել  է  նաև  մի  ավելի  մեծ  կացարան` 9,4  մ  լայնությամբ  և  17,9  մ  երկարությամբՍրա  պատերըինչպես  մյուսներինըշարված  են քարե  հիմքի  վրահում  աղյուսովՍենյակի կենտրոնում  հայտնաբերվեց   խոշոր  մույթԲոլոր  կացարանների  պատերը  ուժեղ  հրդեհից  դարձել են  վառ  կարմիր:

Դեպի  արևելք  ընկած  1-ին, 2-րդ և 3-րդ  հարթակների  վրա  պեղվել  է  ութ  սենյակ  և  մեկ  խոշոր  դահլիճՍենյակներն  ուղղանկյուն  են  կամ  քառակուսի, ունեն  հարթ  տանիքիսկ  դահլիճն  ունեցել  է  մեկը  մյուսից  2,5  մ  հեռավորության  վրա  գտնվող հինգ  սյունորոնցից  պահպանվել  են  35  սմ  տրամագծով  սյունախարիսխները:

Հեղինակի կողմից  հրատարակած  նյութերը  բաղկացած  են  մի  քանի  խեցեղեն  անոթներիցբրոնզե  թասիցմի  քանի  նետասլաքներիցոսկրե  ձիասանձերից  և  երկու  կնիքներից: Երկաթե  նետասլաքները,  որոնք  հայտնաբերված  են  յոթ  օրինակովբաժանվում  են  երկու  տիպիտերևաձևվերին  հատվածում  փոքրիկ  խնձորակներով և  երկարկլորավուն  պոչուկներովԲացի  երկաթե օրինակներից  գտնվել  են  մի  քանի  բրոնզե  նետասլաքներորոնք  տերևաձև  են   և ստորին  մասում  ունեն  կարճ  ճանկերՆետասլաքներից  մեկի  վրա  պահպանվել  է  երկտող  կարճ  սեպագիր («Խալդի  աստծուն  (տիրակալիննվիրեցի»):  Ավելի  մեծ  թիվ  են  կազմում  այդտեղ  գտնված  սկյութական  բրոնզե  երկթև  ու  եռաթև նետասլաքներըՆման  նետասլաքներ  հայտնի  են  ԷրեբունիիցԱրգիշտիխինիլիիցԿարմիր  ԲլուրիցԱրագածիցՀայկաբերդից  և  այլ  հուշարձաններից

 Գտնվել  են  նաև  ձիասանձերի  առանձին  մասերԴրանցից  երկուսը  ոսկորից  պատրաստված  տափակ  այտապաններ  ենորոնք  կենտրոնական  մասում  ունեն  երեք  անցքՎերին  պահպանված  մասերն  ունեն  եղջյուրավոր  գրիֆոնի  տեսքՆման  այտապանները  խիստ  բնորոշ  են  վաղ  սկյութական  մշակույթին: Գտնվել  են նաև  վարազի  ժանիքներից  պատրաստված  երեք  անցքերով  այտապաններ:

 Ոչ  մեծ  խումբ  են  կազմում  հայտնաբերված  ոսկրե  գործիքներըԴրանք  հիմնականում  ներկայացված  են  տարբեր  ձևերի  իլիկի  գլխիկներովգործվածք  վարսելու  կտուտիչներովխոշոր  ճարմանդներով  և  ոչ  մեծ  օղակներով:

Համեմատաբար  մեծ  թիվ  են  կազմում  խեցանոթներըՈրոշ  անոթների  վրա  պահպանվել  են  վարպետի  նշաններ: Հայկաբերդից  գտնված  իրերի  մյուս  խումբը  ներկայացված  է  բազալտե  և  պորֆիրիտե  քարե  թասերովԴրանցից  երկուսը  տափակ  բազալտե  թասեր  են, որոնք  ունեն  ոչ  բարձր  նստուկԱվելի  շքեղ  է  սևկանաչավուն  երանգավորումով  պորֆիրիտից  թասըորն  ունի  նեղ  օղակաձև  հատակ:   Գտնվել  է  նաև    բրոնզե  թասորն  ունի  փոքր-ինչ  լայնացող  իրան  և  կտրված  շուրթՀատակը  ունի  ներս  ընկած  նստուկեզրերը  զարդարված  են  ուղղահայաց, ներճկված  գծերով

 Հայկաբերդի ամենահետաքրքիր նյութերի թվին են պատկանում կնիքները: ԱյսպեսՀՕրբելու  գտածներից  մեկի  վրա  պատկերված  էր  ձեռքերը  վեր  բարձրացրած  թևավոր  կինորից  աջ  պատկերված  է  ուլիսկ  ձախիցª ծառԵրկու  կողմերում  աղոթքի  դիրքով  կանգնած  են  մարդիկ: Բ. Պիոտրովսկին  գտնում  էոր  այստեղ  պատկերված թևավոր  կինը  գազանների  և  բույսերի  տիրուհին  էՀՕրբելու  գտած  երկրորդ  կնիքի  վրա  պատկերված  են  զոհասեղան և  գլխատված  մարդ, որի  մարմինը  մաշկված  է: ԱԷրզենի  կողմից  հրատարակված  երկու  կնիքներից  մեկը  ունի  կշռաքարի  ձևՆրա  կողային  մակերեսը  բաժանված է չորս շեղանկյուն բջիջների, որոնցից  յուրաքանչյուրում  տեղադրված  են  այծերի  գլուխների  և  նիզակների  պատկերներշրջանակի  մեջթևավոր  էակխիստ  ոճավորված  կենդանիներ: Երկրորդ  կնիքը  պրիզմայի  ձև  ունի  և  պատրաստված  է  սև  քարիցԿնիքի  մի  կողմում սխեմատիկ կերպով մարդ է պատկերված, երկրորդ  կողմում` ցլի  վրա կանգնած աղեղնավորԵրրորդ կողմում  պատկերված է մի  մարդ` կանգնած  կարիճի վրա: Վերջինչորրորդ  կողմում  ձեռքերը  պարզած մարդը  կանգնած  է  առյուծի  վրաԱյս  բոլոր  մոտիվները  հաճախակի  են  հանդիպում  ուրարտական  բրոնզե  գոտիների  վրաուր  առյուծի  վրա  կանգնած  պատկերները  խորհրդանշում  են  Ուրարտուի  գերագույն  աստվածություն  Խալդիինիսկ  ցլի  վրա  կանգնածներըպատերազմի  և  ամպրոպի  աստվածություն ԹեյշեբաինԱռավել  հետաքրքիր  է  կարիճի  վրա  կանգնած  մարդը:   Հաշվի  առնելով  ԲՊիոտրովսկու և  Գ. Ղափանցյանի  կարծիքը`    կարելի  է  ենթադրելոր  այս  էակը  Իրմուշինի  աստվածությունն է

 Հայկաբերդի  պեղումները  հնարավորություն  տվեցին  պարզաբանելու  նրա  անկման  պատճառներըորոնք  կրկնում  են  ուրարտական  շատ  հուշարձաններիª  Թոփրաք ՔալեիԱրգիշտիխինիլիի  և  հատկապես  Կարմիր  Բլուրի  պատմությունըՀայկաբերդի  անկման  մանրամասների մասին  են  վկայում  նրա  պարիսպների  տակ  հայտնաբերված  մի  քանի  հազար  սկյութական  նետասլաքները:

 

Գրականություն:

Եսայան, Քիլիմջյան 1991; Başaran 1989; Erzen 1976-1977; Dinçol 1977; Erzen 1978; Erzen 1978b; Erzen 1979; Dinçol 1987; Erzen 1988

 

Ավետիսյան Հ., Բոբոխյան Ա.

Աղբյուրը՝

Ուրարտուի հնագիտություն (Ամրոց-բնակավայրեր և դամբանային համալիրներ), Երևան: Երևանի համալս. հրատ., 2008, 42-48էջ


 

 


ՀՀ, ք. Երևան, Ալեք Մանուկյան 1,
ԵՊՀ 2-րդ մասնաշենք, 5-րդ հարկ,
Հեռ.` + 37460 71-00-91
Էլ-փոստ` info@armin.am

Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են: Կայքի նյութերի մասնակի կամ ամբողջական օգտագործման, մեջբերումների կատարման դեպքում հղումը պարտադիր է`

www.armenianarchaeology.am