ԹԵՅՇԵԲԱԻՆԻ (ԿԱՐՄԻՐ ԲԼՈՒՐ) :Թեյշեբաինի ամրոցը գտնվում է Երևան քաղաքի հարավարևմտյան մասում` Հրազդան գետի ձախ ափին: Ամրոցի շուրջը` մոտ 150 հա տարածքի վրա, սփռված են այս ուրարտական քաղաքի մնացորդները:
1936 թ. երկրաբան Ա. Դեմյոխինը բլրի հարավ-արևելյան լանջին գտավ բազալտե քարի մի բեկոր: Վերջինս կրում էր սեպագիր արձանագրություն, որտեղ կարդացվում էր Արգիշտիի որդի Ռուսայի անունը: Հետախուզական աշխատանքները պարզեցին, որ բլուրը ծածկված է հին շինություններով: Հրդեհից հուշարձանը կարմիր գույն էր ստացել, որի պատճառով մոտակա գյուղի բնակիչները այն Կարմիր Բլուր էին անվանում: Հաշվի առնելով հետախուզական աշխատանքների արդյունքները` 1939 թ. երեք արշավախումբ համատեղ սկսեցին Կարմիր Բլուրի կանոնավոր պեղումները` Պետական Էրմիտաժի (Բ. Պիոտրովսկի), Հայաստանի պատմական հուշարձանների պահպանության կոմիտեի (Կ. Ղաֆադարյան) և ՍՍՀՄ ԳԱ հայկական ֆիլիալի (Ս. Տեր-Ավետիսյան) կողմից: Հայրենական Մեծ պատերազմի տարիներին պեղումները ընդհատվեցին և վերսկսվեցին 1945 թ.` շարունակվելով մինչև 1971 թ., ակադեմիկոս Բ. Պիոտրովսկու ղեկավարությամբ:
Երկարամյա պեղումների շնորհիվ պարզվեց, որ հայտնաբերվել է Ռուսա II-ի կողմից Ք.ա. VII դ. առաջին քառորդում կառուցված ամրոց և քաղաք: Ամրոցը, որն ընդգրկում էր բլրի գագաթը, մի մոնումենտալ շինություն է` 4 հա մակերեսով: Այն երկհարկանի մի հսկայական շենք է, որի պահպանված նկուղային համլիրները բաղկացած են 150 սենյակներից: Ամրոցի հյուսիսային ու արևելյան ճակատները համընկնում են կտրտված ժայռոտ լանջերի հետ և ամրացված են ոչ մեծ որմնահեծերով, իսկ անկյուններըª ավելի խոշոր աշտարակներով: Շենքի արևմտյան ճակատը նայում է դեպի ընդարձակ բակը, որն ամրացված է կրկնակի պարիսպներով: Այն ունի երկու մուտք: Հիմնական` հարավային մուտքի դարպասները երկու կողմից պաշտպանված են հսկայական աշտարակներով, իսկ երկրորդ` հյուսիսային կողմի մուտքը ավելի փոքր է, որով անցնում էին մարտակառքերը և հեծյալները: Այն ունի դուռ` հետիոտնի համար: Հզոր պարիսպներն ունեն քարե հիմքեր և հում աղյուսե պատեր, որոնք ամրացված են աշտարակներով ու որմնահեծերով: Բացի դրանից, ամրոցի պաշտպանական համակարգն ուներ որոշակի առանձնահատկություն: Եթե հակառակորդը ներխուժեր ամրոցի բակը, նա կհանդիպեր միջնաբերդի պարիսպներին: Միջնաբերդ մտնելու համար պետք է կենտրոնական մուտքի մոտ կառուցված պանդուսով (թեքամուտքով) բարձրանային դեպի առաջին հարկի տանիքը, որտեղից կարելի էր անմիջապես մտնել երկրորդ հարկ:
Պալատական շինությունների և տաճարների պատերը զարդարվել են որմնանկարներով (որսի տեսարաններ, աստվածների երթեր, տարբեր կենդանիների պատկերներ, արևի սկավառակներ և այլն): Որմնանկարների պահպանված բեկորների վրա նկատվում են նաև այլ զարդանախշեր` շրջանակների մեջ առնված խաչեր, խաչաձևող գոտիներ, վարդյակներ, թևավոր աստվածների դեմքեր, առյուծների և թռչունների պատկերներ: Հրդեհի հետևանքով որմնանկարների գույները փոխվել էին: Ուսումնասիրությունների շնորհիվ պարզվեց, որ դրանք նկարվել են սպիտակ ֆոնի վրա` սև, վառ և բաց կարմիր, վարդագույն գույնի ներկերով: Բացի որմնանկարներից, այդ շինությունների պատերը զարդարված են եղել տարբեր գործվածքներով:
Պեղված 150 նկուղային սենյակները ծառայել են իբրև մթերանոց-պահեստներ և մառաններ: Երկրորդ հարկը, որտեղ գտնվել են նահանգապետի, բարձրաստիճան զինվորականների և քրմերի պալատները, սենյակները, տաճարները, լրիվ ոչնչացել է:
1946 թ. հաջողվեց որոշել նաև ամրոցի անունը, երբ 11-րդ սենյակի դռան մոտ գտնվեց դռան բրոնզե փականըª սեպագիր արձանագրությամբ, որի վրա կարդացվում էր`«Ռուսայի, Արգիշտիի որդու, Թեյշեբաինի քաղաքի ամրոց»: Մինչ այդ գտնվել էր նաև Թեյշեբա աստվածության բրոնզե արձանը:
1949-1955 թթ. պեղումների ժամանակ միջնաբերդում բացվեցին յոթ մառաններ: Դրանցում հայտնաբերվեցին 400 կարաս՝ մոտ 450000 լիտր ընդհանուր տարողությամբ, գետնի մեջ կիսով չափ թաղված: Բացի միջնաբերդից, կարասներ գտնվել են նաև քաղաքի մի շարք տներում: Գտնված խաղողի կորիզները և չամիչի մնացորդները հնարավորություն են տալիս պնդելու, որ այստեղ աճել են Ոսկեհատ (Խարջի), Մսխալի, Արարատ (Հաչաբաշ), Քիշմիշ (Նազելի, Երևան), ինչպես նաև սև խաղողի մի քանի տեսակներ:
Միջնաբերդի երկրորդ հարկում բացվեց մի այլ մեծ և առանց տանիքի մառան (50-րդը): Այստեղ տեղադրված են եղել մոտ 150 կարասներ, որոնցից պահպանվել էին միայն հատակները: Գինին պահվել է բացօթյա պայմաններում, ինչի հետևանքով ստացվել է շատ բարձր որակի խմիչք: Ընդ որում, այս չափերի գինի ստանալու համար անհրաժեշտ էր մշակել 300-350 հա խաղողի այգիներ:
Թեյշեբաինիի բնակիչները, բացի խաղողի մշակումից, զբաղվել են նաև այգեգործությամբ և բանջարանոցային կուլտուրաների մշակմամբ, որի մասին վկայում են ամրոցի տարբեր սենյակներում գտնված սալորի, նռան, խնձորի, բալի, ընկույզի և ձմերուկի սերմերն ու կորիզները, պտուղների ածխացած մնացորդները: Զարգացած էր նաև երկրագործությունը: Պեղումների ժամանակ հայտնաբերվել են մեծ թվով շտեմարաններ: Միայն ամրոցի հարավային մասում պեղվել են ավելի քան 10 խոշոր շտեմարաններ: Բերքը լցնելուց առաջ դռները փակվում և կնքվում էին, իսկ հացահատիկը լցվում և հանվում էր տանիքներում արված հատուկ անցքերից: Շտեմարաններում պահվում էր ավելի քան 750 տոննա հացահատիկ: Գտնվել են տափակ և մանրահատիկ ցորեն, գարի և կորեկ:
Գարին և կորեկը լայնորեն օգտագործվում էին նաև գարեջուր պատրաստելու համար: Դրա մասին են վկայում ամրոցում գտնված սիգարաձև անոթները, որոնց մեջ պահպանվել էին գարու և կորեկի մնացորդներ: 1958 թ. ամրոցի նկուղային մասում պեղվեց գարեջրի պատրաստման շինությունը: Արհեստանոցում գտնվեցին տուֆից պատրաստված խոշոր տաշտեր, որոնց մեջ թրջվում էր գարին կամ կորեկը: Օգտագործված ջուրն ամրոցից դուրս էր բերվում քարե խողովակներով: Հայտնաբերվեց ավելի քան 40 անոթª գարեջուր պահելու համար:
Թեյշեբաինիում պեղվել է երեք սենյակից բաղկացած մեծ արհեստանոց- ձիթհան՝ քնջութի ձեթ ստանալու համար: Գտնվել են տուֆե խոշոր տաշտ, խողովակ, փայտե մամլիչ: Սենյակի հատակը ծածկված էր վառված քնջութի քուսպով և աղանձով` 25-30 սմ հաստությամբ:
Կարմիր Բլուրի պեղումների ժամանակ գտնվել են տարբեր կենդանիների ոսկորներ: Կենդանաբան Ա. Դալը այդ ոսկորները բաժանում է երեք խմբի. 1. կենդանիների ամբողջական կմախքներ, որոնք միջնաբերդի հրդեհի ժամանակ մնացել են փլված ծածկերի տակ, 2. ոսկորներ, որոնք օգտագործված սննդի մնացորդներ են, 3. զոհաբերությունների հետևանքով խիստ այրված ոսկորներ: Գտնվել են նաև ավանակների, ջորիների, այծերի, խոզերի, ձիերի, վայրի կենդանիների ոսկորներ: 26-րդ սենյակի պեղումներից ի հայտ եկան 35000 խոշոր և մանր եղջերավոր անասունների ոսկորներ, որոնք կուտակվել էին ամրոցի մեկդարյա գոյության ընթացքում: Այս հսկայական նյութերի մեջ բացակայում էին խոշոր եղջերավոր անասունների գլխի և ստորին վերջույթների ոսկորները: Ինչ վերաբերում է մանր եղջերավոր անասունների ոսկորներին, ապա սրանցից շատերի իրանի վերին մասերը, գլուխը և եղջյուրները հավաքվել են ամրոցում գտնվող տաճարներում, տարբեր մառաններում, ինչը վկայում է նրանց զոհաբերությունների մասին: Կարմիր Բլուրի արհեստանոցներում գտնվել են մեծ քանակությամբ իլիկների ոսկրե և քարե գլխիկներ, ջուլհակի դազգահների բազմաթիվ երկաթե ծանրոցներ:
1952 թ. այսպիսի մի մեծ արհեստանոցում գտնվեցին ավելի քան 300 երկաթե տակառաձև ծանրոցներ, որոնց մեջ պահպանվել էին գործվածքների և թելերի հետքեր: Կարմիր Բլուրում գտնված գործվածքները հիմնականում բրդից էին:
Կարմիր Բլուրում զարգացած էր կաշեգործությունը: Այդ մասին է վկայում 1955թ. գտնված կավե սալիկի արձանագրությունը, ուր խոսվում է Թեյշեբաինի ուղարկված 224 հորթի, 172 ոչխարի և 18 այծի կաշվից պատրաստուկերի մասին:
Անասնապահական մթերքների վերամշակման մասին վկայում են բազմաթիվ խնոցիների բեկորները: 1970-1971 թթ. պեղումների ժամանակ Թեյշեբաինիում բացվեցին պանրագործական երեք սենյակներ՝ կաթ և ջուր պահելու բազմաթիվ մեծ կարասներով և խոշոր կավե չաներով հանդերձ: Սենյակներից մեկում գտնվեց խոշոր քարե չան, որի մեջ, ըստ երևույթին, քամվել էր պանիրը, իսկ առաջացած շիճուկը ամրոցից դուրս էր հանվել չանին միացած քարե խողովակներով:
Բացի երկրագործական և անասնապահական մթերքների վերամշակումից, Կարմիր Բլուրում զարգացած էին տարբեր արհեստներ: Առանձնակի ծաղկում էր մետաղագործությունը: Գտնվել են մանգաղներ, դանակներ, եղաններ, որոնք, որպես կանոն, երկժանի կամ եռաժանի են: Երկաթե գործիքների թվին են պատկանում նաև մեծ քանակությամբ տարբեր սեպաձև և տափակ կացինները, լայն և նեղ դռները, սղոցները, բահերը, ուրագները և այլն:
Երկաթից են պատրաստվել նաև օղակաձև փականները, գամերը, խողովակները: Կարմիր Բլուրում բազմազան են երկաթե զենքի տեսակները: Դրանց թվին են պատկանում երկսայր դաշույնները, որոնք ունեն միակոփ դաստակներ: Այստեղ գտնվել են նաև երկաթե երկսայր թրեր: Սրանց դաստակները զարդարված են բրոնզե օղակներով: Գտնվել են նաև այդ թրերի կաշվե պատյանների բրոնզե ծայրակալները: Բազմաթիվ են նաև նետասլաքները, որոնք հայտնաբերվել են բրոնզե կապարճներում: Դրանք բաժանվում են երկու խմբիª նշաձև և տերևաձև գլխիկներով, երկար` քառակող կամ կլոր պոչուկներով: Հայտնաբերվել են նաև բազմաթիվ տերևաձև խողովակակոթառ նիզակներ և նեղ, երկար սայրով մարտական կացիններ:
Ի հայտ են եկել նաև հսկայական թվով բրոնզե իրեր, որոնց զգալի մասը, անկասկած, բերված է եղել Էրեբունիից և այլ հուշարձաններից, ինչի մասին վկայում են Ք.ա. VIII դ. թագավորների արձանագրությունները: Քաղաքում և ամրոցում հայտնաբերվել են բազմաթիվ հալոցներ, կաղապարներ, հնոցներ, 20-25 սմ երկարություն ունեցող բրոնզե ձուլակտորներ: Կաղապարներում ձուլվում էին կարճ նիզակները, տերևաձև և նշաձև նետասլաքները, գուրզերը, զրահի մասերը, մարտական վահանների ումբոնները, հասարակ բրոնզե գոտիները և այլ զենքեր: Տեղում էին ձուլվում նաև շքեղ և պարզունակ զարդերըª օձագլուխ ապարանջանները, մատանիները, օղերը, ճարմանդները, ականջօղերը, տարբեր ձևերի շքասեղները` քանդակված թռչնի ֆիգուրներով: Արհեստանոցների արտադրանք էին աթոռների, սեղանների ոտքերը զարդարող պարզունակ գլանաձև, ցուլերի և առյուծների ոտքերի ձևեր ունեցող շքեղ ծայրակալները, հասարակ խոհանոցային կաթսաները, թասերը և կենցաղային այլ նյութեր:
Կարմիր Բլուրը այն բացառիկ հուշարձաններից է, որտեղ պահպանվել են հսկայական թվով եզակի, բարձրարվեստ բրոնզե նյութեր: Այս նյութերի մեջ աչքի են ընկնում առյուծների և ցլերի պատկերներով զարդարված վահանները, պաշտամունքային և մարտական տեսարաններով նախշազարդ սաղավարտները, ռազմական պատկերներով կապարճները, բրոնզե արձանները, որոնցից ամենաշքեղը Թեյշեբա աստծո արձանն է, շքեղ բրոնզե սպասքը, թագավորների անունը կրող նետասլաքները և զրահները, ձիասանձերը և ասպազենը, զարդերը և այլ արտեֆակտներ:
Թեյշեբաինիում խիստ զարգացած էր խեցեգործությունը: Խեցեգործ վարպետները կավից պատրաստում էին տարբեր առարկաներ` արձանիկներ, սափորիկներ, կարասներ, ձագարներ, ձիթաճրագներ, գարեջուր մշակելու և պահելու անոթներ, գավաթ-ծխամաններ, հաց թխելու և բույսեր տապակելու սաջ-տապականեր և, վերջապես, բարձր արվեստով և շքեղությամբ պատրաստված սպասք: Պաշտամունքային, ծիսական արարողությունների ժամանակ լայնորեն օգտագործվում էին ճտքավոր կոշիկների ձև ունեցող կավե գունազարդ գավաթները, մի քանի փողանի անոթները (կերնոսներ), շքեղ գավաթ-ծխամանները, ՚ասկոսՙ կոչվող թռչնաձև անոթները և այլն: Ընդ որում, կավանոթներ պատրաստելիս բրուտագործ վարպետները հաճախակի ընդօրինակում էին մետաղե անոթների ձևերը:
Թեյշաբաինիի նկուղներում բացվել են երեք ընդարձակ սենյակներ, որոնք եղել են խեցեղեն իրերի պահեստներ: Դրանցից միայն մեկում գտնվել են 2-6 լիտր տարողությամբ 1036 միականթ սափորներ, մեծ քանակությամբ թասեր, ձիթաճրագներ և ավելի քան 200 տարբեր ձևերի անոթներ (կճուճներ, գավաթներ, քրեղաններ): Խեցեղեն նյութերի մեջ մեծ տեղ են գրավում կարասները, որոնք օգտագործվում էին գինի և հացահատիկ պահելու համար:
Կարմիր Բլուրում գտնված խեցեղենը իր ձևով և նախշազարդումով բաժանվում է մի քանի խմբի: Առաջին խմբին են պատկանում կարմիր անգոբապատ, լավ փայլեցված անոթները: Խեցեղենի երկրորդ` ոչ մեծ խումբն են կազմում գունազարդ անոթները: Երրորդ խումբը կազմում են սև փայլեցված անոթները: Այս խմբի եզակի նյութերից է խոշոր չափի սև-փայլեցված անոթը: Այն ունի 50 սմ բարձրություն, որի ուսերին կան ցլերի երեք գլուխների քանդակներ:
Բացի խեցանոթներից, Կարմիր Բլուրի պեղումներից գտնվել են նաև կավե քանդակներ: Դրանց թվին են պատկանում 25-րդ պահեստային սրահում գտնված բազմագույն արձանիկները: Դրանք պատկերում են ձնկնակերպ, մորուքավոր մարդկային ֆիգուրներ, որոնք առաջ մեկնած աջ ձեռքին պահում են նիզակներ կամ ճյուղեր: 28-րդ պահեստային սենյակի արձանները փոքր-ինչ կեռված են: Նրանք ունեն կարիճի պոչ, դեմքերը ներկված են սպիտակ, աչքերը` կարմիր, մորուքը և մազերը՝ գորշ, իսկ գլխարկները` վառ կապույտ գույնով: Կարմիր բլուրի միջնաբերդի բակում գտնվեցին ցլի և ձիու արձաններ:
Կարմիր Բլուրի պեղումները ցույց են տալիս, որ այստեղ զարգացած է եղել նաև քարի մշակումը: Ամրոցի պարիսպների և սենյակների հիմքերը շարվում էին ճեղքված բազալտից, որոնց գետնախարիսխների բարձրությունը հասնում էր 2 մետրի, իսկ առանձին դեպքերում` մինչև 4-5 մետրի: Քարե շարվածքների վրա պատերը կառուցում էին հում աղյուսից, որոնք պատրաստվում էին հիմնականում ամռանը: Կավը դարմանի հետ խառնելուց հետո կաղապարներում լցնելով` ստանում էին անհրաժեշտ չափի (51,8x35x14 սմ, 51,8x51x14 սմ, 35x35x14 սմ) աղյուսներ: Հարկ է նշել, որ միայն միջնաբերդի կառուցման ընթացքում օգտագործվել են մի քանի միլիոն աղյուսներ, ինչը պահանջում էր զգալի չափով ժամանակ և աշխատուժ: Շինարարության ընթացքում, բացի հիմքիցª և գետնախարիսխներից, երկրորդ հարկի տանիքի և առաջին հարկի հարթակների վրա տեղադրում էին հղկված բազալտե քիվեր: Քիվերը շարված էին լավ տաշված բազալտե խոշոր քարե ուղղանկյուն բլոկներով, իսկ հատուկ հարթակների վրա տեղադրված էին ոչ մեծ նույն քարերից շարված աշտարակներ: Այս շինությունների արտաքին պատերը զարդարված էին բազմաթիվ խոշոր վահաններով, սաղավարտներով, կապարճներով:
Տարբեր քարատեսակներից պատրաստվում էին տաշտեր, կիսախողովակներ, տարբեր ձևի աղորիքներ, սանդեր ու սանդկոթեր, կոպիտ և լավ հղկված թասեր, սրոցաքարեր և այլն: Ներմուծված կամ տեղում պատրաստված քարե իրերի թվին կարելի է դասել կենդանիների գլուխները (երախները բաց առյուծներ, գրիֆոններ, ձիեր), որոնք հայտնի են Թոփրաք Քալեում, Կարմիր Բլուրում և Ալթըն Թեփեում: 1955 թ. Կարմիր Բլուրում գտնվեցին ճարպաքարից պատրաստված երկու շքատուփեր: Դրանցից մեկը գդալաձև է, ելուստներով հարդարված, իսկ կափարիչին փորագրված են կենաց ծառի երկու կողմերում կանգնած թևավոր ոգիների պատկերներ, որոնք ունեն թռչնի գլուխներ: Ծառի վրա պատկերված է արևի սկավառակը: Կափարիչի ելուստի վրա պահպանվել է պառկած կենդանու պատկեր: Կարմիր Բլուրում գտնված երկրորդ քարե տուփն ունի ոչ բարձր գլանաձև անոթի տեսք: Նրա կողերը զարդարված են որսի տեսարաններով, ուր պատկերված են հեծյալ, կանգնած զինվոր, ծնկաչոք աղեղնավոր, այծ, առյուծ, թռչուն և եղջերու: Կափարիչի վրա կան նստած առյուծի, ցլի և եղջերվի պատկերներ:
Կարմիր Բլուրում գտնվել են քարե բազմաթիվ կոնաձև և գլանաձև կնիքներ, որոնք փորագրված են մարդկանց, թռչունների, առյուծների, ձիերի, այծերի, աստղերի կամ կիսալուսինների առասպելական պատկերներով:
Թեյշեբաինիում տարածված արհեստներից էր փայտամշակումը: Ամրոցի և քաղաքի շենքերի կառուցողների ամենադժվարին խնդիրներից մեկն անտառազուրկ Արարատյան դաշտում ծածկի համար անհրաժեշտ փայտի հայթայթումն էր: Անտառանյութը, հավանաբար, բերվում էր Սարիղամիշի և Կաղզվանի անտառներից: Փայտի մնացորդները վկայում են, որ այստեղ օգտագործվել են սոճի, բարդի, կաղնի և հաճարենի: Ստացված գերաններով ծածկվում էին տանիքները, տախտակներից պատրաստվում էին պատուհաններ և դռներ: Փայտը լայնորեն օգտագործվում էր սայլերի, մարտակառքերի, գութանի, արորի և այլ գյուղատնտեսական գործիքների պատրաստման համար: Բացի ատաղձագործներից, կային նաև հյուսներ, որոնք զբաղվում էին կահույք և այլ իրեր պատրաստելով: Գտնվել են կահույքի մնացորդներ, որոնց մի մասը զարդարվել է ոսկրե ներդիրներով, գդալներ, շերեփներ, սափորներ: Պեղվել են բազմաթիվ մետաղե կացիններ, ուրագներ, դուրեր, սղոցներ, որոնք վկայում են զարգացած փայտամշակման մասին:
Արվեստի փայլուն նմուշներ են վահանները և սաղավարտները: Արգիշտի I-ի արձանագրությամբ բրոնզե վահանի (որը պատրաստված է եղել Էրեբունի քաղաքի համար) կենտրոնական կոնաձև ելուստի վրա երեք շարքերով պատկերված են առյուծների և ցլերի պատկերներ: Ստորին գոտում կա 28 առյուծ, միջին գոտում` 20 ցուլ, իսկ վերին` նեղացող մասում` 8 առյուծ: Ելուստի վերին հատվածը զարդարված է 38 ծաղկաթերթերից կազմված վարդյակով: Նույն Արգիշտի I-ի արձանագրությամբ բրոնզե սաղավարտի ճակատային մասը զարդարված է 11 կենաց ծառերի պատկերներով, որոնք տեղադրված են երկու շարքով: Շարքերում` ծառերի կողմերում, մեկընդմեջ կանգնած են երկու տարբեր աստվածներ: Առաջինները պատկերված են եղջերավոր սաղավարտներով և թևերով զգեստներով: Ծառերի մոտ կանգնած մյուս աստվածները, ի տարբերություն նախորդների, ունեն մորուքներ և խոշոր թևեր: Բոլորի աջ ձեռքերը վեր են բարձրացված, իսկ ձախում փոքրիկ դույլեր կան: Ծառերը շրջագծված են առյուծի գլուխներ ունեցող չորսական վիշապօձերի պատկերներով: Սաղավարտի քունքի և ծոծրակի մասերը զարդարված են մարտակառքերի և հեծյալների երկշարք պատկերներով:
Թեյշեբաինիի միջնաբերդից դուրս` դեպի հարավ և արևմուտք գտնվող շուրջ 150 հա տարածքով բնակատեղիի պեղումները իրականացրել են Վ. Սորոկինը, Կ.Հովհաննիսյանը և Հ. Մարտիրոսյանը: Այն կառուցված էր մեկ միասնական նախագծով, հստակ ընդգծված հրապարակով, փողոցներով և տարբեր թաղամասերով: Քաղաքը պաշտպանված էր հզոր, երեք մետր հաստությամբ պարիսպներով և որմնահեծերով: Քաղաքի պեղված առանձին թաղամասերը վերականգնում են նրա ընդհանուր պատկերը:
Հատուկ նախագծով կառուցվել են քաղաքի կենտրոնական թաղամասի շինությունները: Այստեղ բացվել են երեք փողոցներ: Դրանցից մեկը, որն ունի 5,57 մետր լայնություն, սկիզբ առնելով միջնաբերդի առջև ընկած լայն հրապարակից, ձգվում է մոտ 200 մետր դեպի արևմուտք` Իլդարունի (Հրազդան) գետի ուղղությամբ: Մյուս փողոցը կառուցված էր առաջինին զուգահեռ: Երրորդ փողոցը` 9,46 մ լայնությամբ, հատում էր նշված երկու փողոցները:
1948-1950 թթ. պեղումների ընթացքում բացվեցին գլխավոր փողոցի երկու կողմերում ընկած թաղամասերը` բաղկացած իրար հարող մի քանի շենքերից, սենյակներից և մեկ բակից: Այս կացարաններում չեն գտնվել սննդամթերքի պաշարներ և կենդանիներ պահելու համար առանձին շինություններ: Այստեղ բնակվել են զինվորներ, որոնք չեն ունեցել սեփական տնտեսություն և ապրել են պետության հատկացումներով:
1956 թ. գլխավոր փողոցի հարավային կողմում բացվեց մի մեծ շինություն, որն ուներ 400 քմ մակերեսով բնակելի և ընդարձակ տնտեսական կառույցներ: Բնակելի երեք սենյակները կառուցված էին գլխավոր փողոցին զուգահեռ, նրանց կցված էին տնտեսական շինություններ և բակ: Տնտեսական սենյակներում բացվեցին խոշոր կարասներ, սիգարաձև անոթներ և բազմաթիվ թասեր: Սենյակի հատակին պեղվեցին հացահատիկի հորեր: Բացի պահեստային սենյակներից, շենքը ուներ գոմ, ուր կարելի էր պահել 15-18 խոշոր եղջերավոր անասուն: Ինչպես երևում է, այստեղ բնակվել է քաղաքի հարուստ բնակիչներից մեկը:
Հետագա պեղումներից պարզվեց, որ այս հարուստ տնտեսություն ունեցող տունը իր բնույթով միակը չէ: Նրանցից ոչ հեռու բացվեցին երեք առանձին շինություններ, որոնք իրենց առանձնահատկություններով նման էին ՚հարուստ ուրարտացուՙ տանը, տարբերվելով միայն հատակագծով և սենյակների քանակով: Այս շինություններում գտնվել են քարե օջախներ, տանիքները պահող սյուների խարիսխներ, բազալտե խոշոր աղորիքներ, տարբեր չափի կարասներ և խեցեղեն: Գտնվել են նաև շան, խոյի, խոզի, այծի, ձիու ոսկորներ: Շենքերի հետնամասում հայտնաբերվել են պահեստային շինություններ:
Այս ունևոր բնակիչների թաղամասից ոչ հեռու բացվեցին մի քանի այլ շենքեր, որոնք իրենց նախագծով և շինարարական տեխնիկայով խիստ տարբերվում էին վերոհիշյալ կառույցներից: Դրանց պատերը շարված էին մանր գետաքարերով: Այստեղ ապրել են չքավոր խավերը:
Հետաքրքիր ճարտարապետական հուշարձաններ հայտնաբերվեցին քաղաքի հարավարևմտյան թաղամասում, որը մյուսներից բաժանվում էր պարսպով և ոչ խորը ձորակով: Այստեղ նկատվել են վեց խոշոր շինությունների հետքեր, որոնք խիստ տարբերվում էին քաղաքի մյուս շինություններից: Այդ շինություններից պեղվել է միայն մեկ խոշոր շենք` 2000 մ2 ընդհանուր տարածքով: Նրա արտաքին խուլ պատերը զարդարված էին որմնահեծերով և անկյունային փոքր աշտարակներով: Հ. Մարտիրոսյանը նշել է, որ այս կառույցը, ինչպես և ամբողջ թաղամասը, պատկանել է քաղաքի ռազմավարչական բարձր խավին:
Գրականություն: Пиотровский 1950; Пиотровский 1952; Пиотровский 1955; Оганесян 1955; Сорокин 1958; Пиотровский 1959; Мартиросян 1961; Мартиросян 1964; Есаян 1969; Пиотровский 1970; Рубинштейн 1975; Salvini 1979
Աղբյուրը՝
Ուրարտուի հնագիտություն (Ամրոց-բնակավայրեր և դամբանային համալիրներ), Երևան: Երևանի համալս. հրատ., 2008, 72-84 էջ
ԵՊՀ 2-րդ մասնաշենք, 5-րդ հարկ,
Հեռ.` + 37460 71-00-91
Էլ-փոստ` info@armin.am
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են: Կայքի նյութերի մասնակի կամ ամբողջական օգտագործման, մեջբերումների կատարման դեպքում հղումը պարտադիր է`